
Werkboten werden gebruikt om bemanning van en naar de wal te roeien, om proviand in te nemen, om even de kop van het schip om te trekken, om een tros naar de wal te brengen, om te loden, om te assisteren bij ankeren en het meren.
Een werkboot is handig voor allerlei klussen. De werkboot wordt natuurlijk gebouwd naar 17e eeuws model en wordt voorzien van een motor, zodat de inzetbaarheid wordt vergroot.
.jpg?etag=%221b3dc1-67f818b9%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreAspectRatio&resize=659%2B439&extract=0%2B0%2B422%2B439&quality=85)
Een bijboot hoort erbij.
Ieder zeeschip had een of twee bijboten
De Barentszmaten hadden in 1596 twee bijboten mee. Dit was maar goed ook, anders hadden ze nooit vanaf Nova Zembla kunnen vertrekken.
Nu werden de 14 Barentsmaten die vanaf Nova Zembla in 1597 naar huis wilden varen verdeeld over de twee boten.
In iedere boot zaten zeven man.
Ze hebben ruim 2000 zeemijlen, zo'n 3500 kilometer tegen de elementen opgebokst.
Na ruim drie maanden ploeteren, kou, honger, ontberingen kwamen ze bij de bewoonde wereld weer terug. Tijdens de tocht overleed er in iedere boot een man, waaronder Willem Barentsz. Uiteindelijk kwamen 12 mannen thuis.
Bij witte Swaen hoort een werkboot.
Klik op de button en doe mee met de bijboot.
Stichting Expeditieschip Willem Barentsz
Barentszwerf en expositie
Nieuwe Willemskade
(tussen Dok5 en het Badhuus)
8862 RZ HARLINGEN
Openingstijden?:
Zie bij pagina "Bezoek"
© Stichting Expeditieschip Willem Barentsz
Penningmeester/ postadres van de Stichting
per adres: De heer H. I. de Jong
Noorderhaven 104 • 8861 AR Harlingen
Voorzitter Paul Meijeraan: 0653-19 11 11
e-mail: info@debarentsz.nl
ANBI erkende stichting
Culturele ANBI, nr.: 8221.57.846
Bankrek.: NL70ABNA0589169831
K.v.K.. nr.: 01178808
Btw nr. NL822157846B01